با مصرف برخی از غذاها می توانید کلسترول خود را کاهش دهید

12  دسامبر 2018 - امروزه کنترل کلسترول آسان تر شده است .کارشناسان تغذیه هم اکنون معتقدند که غذاهایی با کلسترول بالا مانند میگو، تأثیری که قبلا تصور می شد را بر کلسترول خون ندارند. بنابراین بسته به میزان کلسترول فعلی تان، ممکن است مجبور نباشید که از مصرف بسیاری از غذاهایی که قبلا ممنوع شده بود، پرهیز کنید.

حتی خبر بهتر اینست که برخی غذاها می توانند سطح کلسترول شما را کاهش دهند. از آنجایی که این تنها یکی از مزایای آنها است، بهتر است این غذاها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

برای مثال گردوها دارای چربی های غیر اشباع سالمی هستند که به کاهش کلسترولLDL (کلسترول بد یا کلسترول لیپوپروتئین با دانسیته ی کم) کمک می کنند. بادام، فندق و پسته نیز انتخابهای خوبی هستند.

جادوی اصلی در لوبیا و جو نهفته است، که حاوی فیبر محلول هستند و باعث می شوند کلسترول را بهمراه خود از بدن دفع کنند، قبل از اینکه بتواند به شما آسیب رساند. لذت بردن از غلات صبحانه ی گرم و سرد که حاوی جو دوسر باشد و یا مصرف لوبیا به جای گوشت در ناهار و شام می تواند به کاهش کلسترول شما کمک کند.

آووکادو غنی از اسیدهای چرب منحصر بفردی است که همچنین می تواند باعث کاهش کلسترول LDL شود. استفاده از برش های آووکادو به جایمایونزدر ساندویچ ها و مصرف سبزیجات خام به جای چیپس با گواکامولی تازه (خمیر یا سس ساخته شده از آووکادوی له شده و ادویه جات که به عنوان چاشنی سالاد و غیره مصرف می شود) به افرادی که دارای کلسترول بالا هستند، توصیه می گردد.

بسیاری از مواد غذایی گیاهی به طور طبیعی دارای استرول ها و استنول ها هستند این مواد مغذی با کلسترول مبارزه می کنند و حتی در حال حاضر در صنایع غذایی، برخی از غذاها را با آنها غنی سازی می کنند.

کارشناسان سلامت می گویند: خوردن 2 تا 3 گرم از استرول ها و استنول ها در روز، همراه با یک رژیم غذایی سالم می تواند کلسترولLDL  شما را 10 تا 15 درصد کاهش دهد و خطر ابتلا به بیماری قلبی را 20 درصد کاهش دهد. لازم است برچسب ها مواد غذایی را مطالعه کنید تا از مقدار و تعداد دفعات مصرف خود برای دریافت مقدار کافی از استرول ها و استنول ها آگاه شوید، به عنوان مثال، 8 اونس آب پرتقال غنی شده، حاوی حدود 1 گرم استرول و استنول است.

غذاهای حاوی مقادیر زیاد چربیهای اشباع ، مانند گوشت قرمز و کره، احتمالا باعث افزایش کلسترول می شوند. با پزشک خود درباره اندازه های مناسب و محدودیت های روزانه ی مصرف این گونه غذاها مطابق با نیازهای بهداشتی خود صحبت کنید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2018-12-foods-cholesterol-fighters.html